Gåvor och profilprodukter

Att hålla sig väl med sina kunder och skapa starka band är ett måste i dagens affärsklimat, men det är ett svårt och tidskrävande projekt. Vissa kunder kanske är så små att det knappt är värt ett säljbesök med jämna mellanrum, det tar trots allt tid och kraft att göra kundbesök. Man ska förbereda inför mötet, det vill säga se till att man har bra koll på kunden, dess verksamhet och vilka inköp de gör hos er. Man ska ta sig till kunde, kanske ligger deras verksamhet en bit ifrån, kostnader i både tid, bensin och bil. Man ska sedan genomföra besöket, kanske tar det flera timmar att genomföra en sittning. Om inte kunden handlar för en betydande summa blir det helt enkelt inte lönsamt att genomföra dessa personliga besök med jämna mellanrum!

54edc9c3e34a3Hur ska man då hålla uppe en relativt personlig och varm relation till sin kund så att an alltid är top of mind när de är dags för dem att beställa nytt?

Ett bevisat effektivt och kostnadsmässigt bra alternativ är Gåvor, presentreklam och profilprodukter! Det är bevisat i undersökningar att gåvor ger ett av de starkaste känslomässiga effekterna man kan uppnå när man vill nå ut och fram till sina kontakter. Välj gåvor som är personligt anpassade eller iaf bransch- och mottagarspecifika så känner sig mottagaren av gåvan utvald och uppskattad och er investering får maximal effekt!

Kosta på er en extra fin gåva och dela inte ut något skräp, er gåva är trots ett pris på flera hundra ett väldigt mycket billigare sätt än ett personligt besök, tänk er alla timkostnader för er säljare som går åt vid planering, förberedelse, transport till platsen, mötestiden i sig själv och sedan uppföljningen, tusentals kronor bara i lönekostnad! Utöver det tillkommer material, bil, bensin och eventuella utlägg för lunch med mera till kunden.

Ni kan med andra ord kosta på era kunder en extra fin gåva för några hundra kronor och se till att de får en exklusiv produkt som sticker ut och upplevs som exklusiv, DÅ känner de sig uppskattade!

Hur väljer ni då profilprodukt och gåva till era kunder? Utgå från tre enkla steg:

1. Vilka är era tänkta mottagare? Tänk efter och se om de inte har något eventuellt gemensamt intresse eller problem som ni kan lösa med en gåva. Identifiera vilka behov de har. Eller kanske är det bara en grupp som uppskattar en viss sorts gåva extra mycket? Då är det den produktgruppen ni ska satsa på!

2. Utgå från er grafiska profil när ni väljer gåva. Så att kunden blir påmind om er och ert företag varje gång de använder gåvan.

3. För inspiration kan det vara bra att gå in på en leverantörs hemsida och kolla igenom deras sortiment, där kan ni få inspiration och idéer till produkter som ni knappt visste fanns! Ett av Sveriges största sortiment av gåvor och profilprodukter hittar ni på www.printoz.se.

När ni valt produkt är det bara att beställa och börja dela ut till era kunder. En produkt kan ersätta så mycket som 2-3 personliga besök, tänk er besparingarna i både tid och pengar ni kan göra genom att dela ut en exklusiv gåva, låter rätt bra va?

Kör på!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *