Ett gåvokort ska vara genomtänkt

När man väljer gåvokort kan det även vara bra att fundera över om man vill ge bort något nyttorelaterat eller något njutbart och skojigt. Idealet är naturligtvis om man kan förena allt i samma gåvokort. Någon som gillar att laga mat kan till exempel få mycket roligt med köksverktyg och en person som gillar att snickra kan naturligtvis få mycket kul med ett gåvokort med anknytning till hus och hem. Det är som alltid bara fantasin som sätter gränser för vilket gåvokort man vill ge bort. Men låt inte fantasins gränser gå alldeles för snävt utan lägg lite eftertanke på vilken typ av gåvokort du ska ge bort.

Om man slarvar så märker mottagaren detta. Ett gåvokort som man inte lagt en ordentlig tanke bakom ger intrycket av att givaren gjort det lätt för sig och vill komma billigt undan. Det är i och för sig inte så att du som företagare är skyldig att ge bort julklappar och presenter till dina kunder men när det gäller vilken typ av kort man ska välja är det viktigt att mottagaren inte får intrycket att företagaren ger bort en present av plikt. I värsta fall kan ett icke genomtänkt gåvokort till och med ge mottagaren intrycket av att det är en muta, att syftet med presenten är just att kunden ska känna sig skyldig att göra affärer med givarföretaget. Det vill man absolut inte vara med om, inte från något håll. Det måste motverkas till varje pris.

Lägg tid på att lära känna din kund. Du kommer förhoppningsvis att knyta kunden till dig genom återkommande affärer och alltså har du då tid att lära känna din kund närmare. Det är tanken som räknas när det gäller gåvokort. Mottagaren märker hur mycket eftertanke du lagt vid gåvan så du investerar i goda affärsrelationer genom att lära känna din kund och göra små notiser som kan hjälpa dig med gåvokorten i framtiden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *